Wat is het doel?
‘Wat is je doel’ is de eerste vraag die duidelijk moet zijn. Het antwoord is onder te verdelen in verschillende marketingdoelen.
- Vergroten van naamsbekendheid
- Genereren van leads
- Werven van nieuwe klanten
- Klant betrokkenheid
- Informatief
Naamsbekendheid
Om naamsbekendheid te krijgen is het belangrijk dat je visueel ook herkenbaar bent. Als een groot bedrijf elk jaar een heel nieuwe huisstijl aanmeet, dan verliest dit merk kracht in de herkenbaarheid. Als Naamsbekendheid het hoofddoel is, dan is een huisstijl zeer belangrijk onderdeel voor de herkenbaarheid. Dit zou moeten doorstromen in al je uitingen.
Leadgeneratie & sales verhogen
Welke kanalen gebruik je om je potentiële klanten te benaderen? Wat zijn je marketing activiteiten? Online? Offline? Welke doelen koppel je hier aan? En wat gebruik je hiervoor? Geprinte flyers, TV of video? Bewust zijn wie je klanten zijn en waar zij zich in interesseren is hierin belangrijk. Werkt een nieuwsbrief of is het handiger om op een beurs te staan?
Klantbetrokkenheid
Bij welk bedrijf voel jij je betrokken? En waarom? Dit kan zijn door relevante communicatie, gehoor geven aan de vraag, prettig gevoel tijdens het proces. Wat is de beleving van de klant dmv het creëren van een customer journey kun je heel duidelijk de berenkuilen en ook eventuele kansen bedenken.
Informatief
Als het doel informatie verstrekken is, dan is het van belang dat de informatie duidelijk te vinden en duidelijk te lezen is. Als voorbeeld door een logische menu structuur op de website. Goed leesbare tekst of uitgewerkt in een infographic.