Skip to main content

Werkwijze

Briefing

De basis van een goed ontwerp start bij een goede briefing. Maar wat houdt een goede briefing in? Hieronder wat tips om mee te nemen in de briefing.

  • Wat is het hoofddoel? Wat wil je bereiken?
    (naamsbekendheid, leads genereren, werven van nieuwe klanten, klant betrokkenheid, informatief)
  • Valt het doel op?
    Meerdere doelen op bv een kleine flyer, verdeelt de aandacht van de doelgroep. Verdeelde aandacht verliest zijn kracht.
  • Wie is de doelgroep?
    (man, vrouw, jong, oud, sector, commercieel… etc)

Afspraken

Hoe ziet het eindproduct eruit? Digitaal of gaat dit naar de drukker? Welke drukker, want drukkers gebruiken hun eigen aanleverspecificaties en soms ook templates. Vanuit de deadline maken we een planning om overzicht te geven wanneer wat verwacht kan worden. Belangrijk daarin is dat er 1 contactpersoon is die de briefing en wijzigingen doorgeeft.

Stijlelementen

De meeste bedrijven maken gebruik van een huisstijl, brandbook, identity guide. En daarom vragen we altijd of dit aanwezig is.
Een stijlelement kan ook gaan over, op een specifieke manier bewerkt beeld. Geef de richtlijnen aan en we gaan ermee aan de slag. Zijn er geen stijlelementen, ook geen probleem.

Creatief proces

Over het algemeen richt ik mij op 1 design waar soms meerdere opties uitkomen. Als de briefing duidelijk is, dan is het ontwerp dat meestal ook. In het geval van een huisstijl / logo zal er een duidelijke opbouw aanwezig zijn met de onderbouwing waarom er gekozen is voor die kleuren en stijlelementen.

Correcties

Eventuele aanpassingen in het ontwerp en verder de puntjes op de i.

Afronding

Digitaal bestand (jpg, svg, png of PDF) of een bestand dat druk klaar wordt gemaakt in het juiste template en/of aanleverspecificaties van de drukker.